Preferred Conclusions: The BBC, Syria And Venezuela
Read 44 times
* Sep 13, 2017    10:00:06 PM
Preferred Conclusions: The BBC, Syria And Venezuela

As the late media activist Danny Schechter wrote, when it comes to the corporate broadcast media: ‘The more you watch, the less you know.’
Schechter’s observation only fails in one key respect: ‘mainstream’ output does tell us a lot about which foreign governments are being lined up for regime change.
In 2013, it was remarkable to see the BBC reporting claims from Syria on a daily basis in a way that almost always blamed the Syrian government, and President Assad personally, for horrendous war crimes. But as the New York Times reported last month, the picture was rather less black and white. The US was embroiled in a dirty war that was ‘one of the costliest covert action programs in the history of the C.I.A’, running to ‘more than $1 billion over the life of the program’. Its aim was to support a vast ‘rebel’ army created and armed by the US, Saudi Arabia, Qatar and Turkey to overthrow the Syrian government.
The BBC’s relentless headline stories were mostly supplied by ‘activists’ and ‘rebels’ who, in fact, were militants attempting to overthrow Assad, and whose claims could not be verified. Veteran Middle East correspondent Patrick Cockburn described the problem afflicting virtually all ‘mainstream’ reporting on Syria:
All wars always produce phony atrocity stories – along with real atrocities. But in the Syrian case fabricated news and one-sided reporting have taken over the news agenda to a degree probably not seen since the First World War… The real reason that reporting of the Syrian conflict has been so inadequate is that Western news organisations have almost entirely outsourced their coverage to the rebel side.
There was a simple reason why ‘rebel’ claims were uncontested: they originated from ‘areas controlled by people so dangerous no foreign journalist dare set foot among them’. The additional point being that ‘it has never been plausible that unaffiliated local citizens would be allowed to report freely’.
This was obvious to everyone, doubtless including the BBC, which nevertheless produced a tsunami of ‘rebel’-sourced propaganda. Crucially, these stories were not balanced attempts to explore the various claims; they sought to establish a version of events justifying regime change: ‘rebels’ and ‘activists’ were ‘good’, Assad was ‘bad’ and had to go. Journalist Robert Parry explains:
The job of the media is not to provide as much meaningful information as possible to the people so they can exercise their free judgment; it is to package certain information in a way to guide the people to a preferred conclusion.
The BBC campaign was clearly inspired – whether consciously or otherwise – by a high-level decision to engineer regime change in Syria.
The key moment arrived in August 2013 when the US came very close to launching a major attack against Syrian government forces, supposedly in response to Assad’s alleged use of chemical weapons in Ghouta, Damascus. Only the UK parliament’s rejection of the case for war and warnings from US generals on doubts about the claims, and likely fallout from regime change, prevented Obama from attacking.
Particularly disturbing was the fact that, as the possibility of a direct US regime change effort faded, so too did the steady flow of BBC atrocity claims. It was as if, with the goal temporarily unattainable, the propaganda tap was simply closed. It was later re-opened ahead of an anticipated, pro-war Clinton presidency, and then as part of an attempt to push president-elect Trump to intensify the Syrian war.
‘Well, Shock, Shock, It’s The Oil!‘
This year, we have witnessed a comparable BBC propaganda blitz on Venezuela centred around opposition claims that President Maduro has ‘eroded Venezuela’s democratic institutions and mismanaged its economy’.
The BBC campaign has again been characterised by daily reports from Venezuela presenting a black and white picture of the crisis: Maduro ‘bad’, opposition ‘good’. The BBC has again promoted the sense of an escalating crisis that will inevitably and justifiably result in regime change. It is no surprise, then, to learn from the Independent:
The head of the CIA has suggested the agency is working to change the elected government of Venezuela and is collaborating with two countries in the region to do so.
CIA director Mike Pompeo said he was ‘hopeful that there can be a transition in Venezuela and we the CIA is doing its best to understand the dynamic there’.
No eyebrows were raised in a US political culture obsessed with unproven claims of Russian interference in last year’s US presidential elections. Last month, Pompeo’s boss, President Trump, commented on Venezuela:
We don’t talk about it but a military option, a military option is certainly something that we could pursue.
Pompeo’s and Trump’s statements indicate a continuation of US policy that supported a 2002 coup that temporarily overthrew (then) President Chavez and which ‘was closely tied to senior officials in the US government’.
Political analyst Ricardo Vaz notes the ironic fact that ‘many of the opposition leaders’ denouncing Maduro’s alleged attacks on democracy, including Henrique Capriles, Julio Borges, Leopoldo López and Maria Corina Machado, ‘were directly involved in the 2002 coup attempt’.
US interest in Venezuela was explained with admirable candour in a classified US government document from December 12, 1978:
‘OUR FUNDAMENTAL INTERESTS IN VENEZUELA ARE:
1. THAT VENEZUELA CONTINUE TO SUPPLY A SIGNIFICANT PROPORTION OF OUR PETROLEUM IMPORTS AND CONTINUE TO FOLLOW A MODERATE AND RESPONSIBLE OIL PRICE POSITION IN OPEC…’
According to the respected BP ‘Statistical review of world energy’ (June 28, 2015), proven oil reserves in Venezuela are the largest in the world, totalling 297 billion barrels.
The US Secretary of State, Rex Tillerson, naturally shares Trump’s and Pompeo’s view of the country, commenting:
We are evaluating all of our policy options as to what can we do to create a change of conditions where either Maduro decides he doesn’t have a future and wants to leave of his own accord or we can return the government processes back to their constitution. (Our emphasis)
The fact that Tillerson was chairman and chief executive officer of the world’s largest oil company, ExxonMobil, from 2006-2016, having joined the company in 1975, might give cause for pause in considering the ‘change of conditions’ he has in mind. In 2007, the Evening Standard reported:
BP and the other majors are taking a hard line with Chavez, demanding conditions and compensation for [Venezuelan policy changes]… Exxon Mobil chief executive Rex Tillerson said that unless the negotiations produce a profitable proposal, “we won’t be staying”.’1
And, of course, Trump has left us in no doubt about who is the rightful owner of the world’s oil:
I wasn’t a fan of Iraq, I didn’t want to go into Iraq. But I will tell you – when we were in, we got out wrong. And I always said, in addition to that: “Keep the oil!”… So we shoulda kept the oil. But okay, maybe we’ll have another chance… But the fact is: we shoulda kept the oil.
Our search of the Lexis database (August 30, 2017) for UK national press articles mentioning ‘Tillerson’, ‘Exxon’ and ‘Venezuela’ over the seven months since Tillerson was made Secretary of State generated precisely three hits. None of these discussed oil as a possible motive driving US policy – a taboo subject.
Investigative journalist Greg Palast describes why and when Venezuela became an Official Enemy of the West:
Well, shock, shock, it’s the oil! Chavez, back in 2000, 2001, decided that he wasn’t going to give it away anymore… Big US oil companies were paying a royalty for Venezuela’s super-heavy oil of about 1 per cent – 1 per cent! – okay. And for the regular oil, the heavy oil, it was 16 per cent. So the oil companies were keeping 84 per cent, and Chavez said: “You’re going to have to pay 30 per cent, you can only keep 70 per cent of our oil… You gotta split off a bit for the people of Venezuela.” And, of course, that made him enemy number one – not to Americans, but to America’s landlords, the oil companies.
Regional specialist Mark Weisbrot commented recently on the Venezuelan opposition’s US allies:
These right-wing U.S. politicians – with much cooperation from all of the U.S. administrations of the past 15 years – have consistently fought to overthrow the Venezuelan government. This is all they can think about, regardless of the consequences of escalating violence, increased suffering, or even civil war.
Weisbrot’s overly-optimistic conclusion:
The U.S. strategy of “regime change” has contributed to the death of hundreds of thousands of people — mostly civilians — in Iraq, Libya, Syria and Afghanistan. It has also had a hideous history in the Americas. Hopefully something has been learned from these crimes and tragedies.
The BBC’s Propaganda Blitz
In numerous ‘reports’, the BBC has presented damning criticism of the Venezuelan government, often with no or nominal balance. We will sample below from a large number of similar offerings with a few related examples from other corporate media.
On May 6, the BBC published a piece titled: ‘Venezuela protests: Women march against Maduro’. The article reported:
The US has also expressed concern about what UN ambassador Nikki Haley called a “violent crackdown”.
At least 36 people have died and hundreds have been injured in weeks of protests.
This gave the impression that a government ‘crackdown’ was responsible for the deaths. But the truth was more mixed. In July, Venezuela Analysis reported that since violent anti-government protests began on April 4, there had been 14 deaths caused by the authorities and 23 direct victims of opposition political violence, with 61 deaths disputed or unaccounted for.
Like so many BBC articles, this one focused on claims that Venezuela is a ‘dictatorship’:
“The dictatorship is living its last days and Maduro knows it,” former MP Maria Corina Machado told AFP news agency at the women’s march.
The BBC even included a comment presumably intended to remind readers of the infamous toppling of the statue of Saddam Hussein in Baghdad (in fact orchestrated by US forces):
Meanwhile video posted on social media purportedly showed the pulling down of a small statue of Hugo Chavez in the western town of Rosario de Perija.
In similar vein, a May 9 BBC piece included the comment:
The secretary general of the Organisation of American States (OAS) likened the country to a dictatorship.
While recognising that the Maduro government certainly merits criticism for mishandling the current situation, ‘both economically and politically’, political analyst Greg Wilpert noted that ‘none of the arguments against the democratic legitimacy of the Maduro government hold much water’. Moreover, ‘polls repeatedly indicate that even though Maduro is fairly unpopular, a majority of Venezuelans want him to finish his term in office, which expires in January 2019’.
Western media devoted intense coverage to Maduro’s decision to hold elections for a Constituent Assembly in July. In response, the Trump administration extended sanctions. Mark Weisbrot commented:
The pretext for the sanctions is that the new Constitutional Assembly will essentially carry out a coup d’etat, abolishing the National Assembly – which the opposition won by a wide margin in December 2015 – and allowing President Nicolas Maduro to cancel presidential elections, which are due next year.
But as Weisbrot noted, such a cancellation ‘will not happen automatically’ as a result of the Constituent Assembly election, and so ‘it does not make sense that the sanctions should be triggered by the election itself’.
On May 11, the BBC published ‘Inside Venezuela’s anti-government protests’. The first comment relayed by the BBC:
There’s no freedom of expression here in Venezuela. There’s no freedom of any kind.
Media analyst Joe Emersberger describes the reality:
The biggest lie told over the past fifteen years about Venezuela is that its media is cowed by the government and that it has rendered the opposition voiceless.
He adds:
In fact the protests and the leading opposition leaders’ take on the protests are being extensively covered on the largest private networks: Venevision, Televen, Globovision. If people abroad sampled Venezuela’s TV media directly, as opposed to judging it by what is said about it by the international media and some big NGOs, they’d be shocked to find the opposition constantly denouncing the government and even making very thinly veiled appeals to the military to..

Source: Preferred Conclusions: The BBC, Syria And Venezuela

Logged